Науковий шлях до успіху: український та зарубіжний досвід

Олена Шарван — юрист-міжнародник та громадський активіст. 

Кожен із нас хоче досягти успіху та невпинно шукає шляхів його досягнення. Хтось прагне стати успішним бізнесменом, а хтось — громадським діячем чи архітектором. Обираючи шлях до успіху, завжди треба керуватися тим, що ми хочемо робити та до чого в нас лежить душа. Як і все інше в нашому житті, шлях до успіху — це питання вибору. Інколи правильну дорогу вдається обрати з першого разу. Якщо ж ні, то не варто засмучуватися, а тим більше боятися помилок. Важливо вміти вчитися на помилках та просто інвестувати їх у майбутній успіх.
У когось шлях до успіху простий та короткий, а в інших — складний та довгий. Науковий шлях однозначно складний та довгий. Потрібно багато працювати та мати терпеливість, оскільки результат праці не відразу очевидний.

У цій статті хочу поділитися з вами власним досвідом, тому що мені вже вдалося побачити перші успішні результати своєї роботи. Будучи на четвертому курсі навчання на юридичному факультеті Львівського національного університету ім. Івана Франка, я почала активно займатися науковою діяльністю. Після закінчення університету вступила в докторантуру на факультеті права та адміністрації Ягелонського університету у Кракові (Польща) за спеціальністю кримінальне право. З 2010 р. також є аспірантом кафедри кримінального права та кримінології на юридичному факультеті ЛНУ ім. І. Франка. У 2014 р. закінчила магістерську програму (у юридичній школі Нью-Йоркського університету в США (New York University School of Law), де зараз проходжу стажування. Отже, продовжую займатися науковою діяльністю, здобуваю нові знання, досліджую питання порівняльного кримінального права, правосуддя та захисту прав людини.

Сьогодні дуже багато говорять про якість української освіти й науки та шляхи досягнення їх відповідності з європейськими та світовими стандартами.

На жаль, обсяг і тема статті не в змозі вмістити концепцію реформування української освіти та науки. Оскільки мені довелося на собі відчути як переваги, так і вади української правничої освіти та науки порівняно із зарубіжною, я почуваюся зобов’язаною поділитися власним досвідом. Крім того, порівняння сучасних освітніх стандартів в Україні та за кордоном може стати хорошим підґрунтям для реформаційних процесів в Україні.

Варто зазначити, що поданий нижче аналіз базується лише на власному досвіді та особистих поглядах, отже має не лише теоретичне, а й практичне підґрунтя, а отримані висновки відповідають реальному стану речей та можуть мати практичне значення для наступного покоління українських науковців.

Метою цієї статті є не лише представлення та порівняння системи науки та наукової освіти у названих країнах, а також опрацювання рекомендацій для осіб, котрі бажають побудувати кар’єру у сфері науки як в Україні, так і за кордоном.

В Україні є дуже багато науковців (осіб, які мають науковий ступінь), набагато більше у пропорційному співвідношенні до кількості населення, ніж в західних країнах. Тим не менше рівень науки зовсім не є вищий. Щоб знайти пояснення цьому феномену, необхідно ближче придивитися до організації та проведення наукової діяльності в Україні та за її межами …